Reizen.

WHISKY STUDIE REIS 22 – 27 MAART 2012
Donderdag 22 maart.
In verband met het vroege vertrek op 23 maart hebben we een overnachting bij Van der Valk in Hoofddorp. Hans Bol (Whisky Import Nederland) heeft spontaan aangeboden ons hier een kleine tasting te geven. We mogen allemaal genieten van de allerlaatste Blackadder 1989 rawcask 20 Y Auchroisk 61,8%. Een zeer waardig begin van onze whisky studie reis 2012.

Spannende verhalen van Hans Bol.

Vrijdag 23 maart.
Na het ontbijt vertrekken we om 7.30 u naar Schiphol voor een KLM vlucht naar Edinburgh. Inchecken gaat supersnel, door de douane komen iets langer. Om 10.20 u plaatselijke tijd geland, auto’s opgehaald en op naar onze eerste tasting in Schotland, Glenkinchie. Onderweg nog even lekker en super gezellig geluncht bij The Melville te Lasswade.

Lunch Time....

Omdat de Glenkinchie distillery voor onderhoud stil ligt blijft de tour beperkt tot een rondgang door de expositieruimte waarbij via een maquette het whisky maken wordt uitgelegd. Niks mis mee. Lekker snel en zonder al te veel inspanning zaken weer op een rijtje gezet gekregen. Bij de tasting krijgen we in eerste instantie een Glenkinchie 12y. Daarna is er echter nog een ruime keuze uit andere Glenkinchies en overige Whisky’s te krijgen.

Groepsfoto Glenkinchie Dist.

Om 15.30 u terug naar Edinburgh, inchecken bij hotel The Point op Bread street. We krijgen tot 19.00 u vrij om zelf de stad te verkennen. Enkele van ons belanden in de Beehive Inn op de Grassmarket. Gezellige tent met goed eten (snacks). Om 19.30 u is een diner gepland bij McGregor op High street, vermaard om zijn Haggis en sticky pudding. Ook hier is het eten kwalitatief en kwantitatief perfect. We hebben nog maar net plaats voor de aansluitende tasting van 4 mooie whisky’s.
Glentauchers 1991, Strathisla 25YO, c.c. Rosebank 1991 en c.c. Clynelish 1993

Door het oog van de meester.....

Zaterdag 24 maart.
Om 9 u ontbijten bij The Point. Daarna wordt de TomTom op Stirling Street te Blackfort ingesteld. Om 11 u draaien we Blackfort binnen voor een schitterende tour, een prima tasting en een heerlijke lunch bij Tullibardine. Een bevlogen Kevin verteld over zijn passie, whisky genaamd.
We proeven Tullibardine aged oak, Tullabardine Banyuls en Tullabardine John Black special 5.

Aankomst bij Tullibardine.

Tasting By Kevin at Tullibardine.

Om ca. 13.00 u gaat het verder via Comrie en Killin langs het schitterende Loch Tay naar Pitlochry.
Onderweg is er nog even tijd voor een korte stop en een bezoek aan de schitterende shop van de Aberfeldy Distillery . Ons einddoel is het gezellige familiehotel Moulin Inn hotel in het pittoreske Pitlochry. Er wordt echter nog halt gehouden bij Robertsons aan de Athol road. Robertsons weet de prijzen wel maar ook niet helemaal. Links en rechts worden zeer goede zaken gedaan, waardoor aan het einde iedereen tevreden is.
’s Avonds hebben we een 3 gangen diner in Moulin Inn. Daarna is er nog tijd om in de afgeladen Moulin Inn pub het eigen gebrouwen bier te proeven.

Genieten van de rust bij Loch Tay.

Een geweldige aanrader in Pitlochry.

Zondag 25 maart.
Na een stevig Schots ontbijt vertrekken we om 8.45 uur naar Dull Wood voor een Highland Safari.
We gaan onder begeleiding van Colin en Sjaak in twee Jeeps op pad. De bedoeling is dat we red deer zullen gaan zien. Het is vandaag 200C en hierdoor zijn de herten naar koelere oorden en vrijwel onzichtbaar. We krijgen wel een verschrikkelijke witte Haas te zien waarvan de batterijen zo te zien redelijk leeg zijn. Halverwege de trip is er nog even tijd voor een kop koffie en een Dewart`s blend aangeboden door de chauffeurs. Na de uitleg hoe we nu whisky moesten proeven hebben we toch maar even duidelijk gemaakt dat ze hier met een whiskyclub te doen hadden en niet met de jus de boules club.

Met 2 jeeps de bergen verkennen....

Van al die gezonde frisse Jeep lucht krijg je honger. We nemen lunch op het terras van Highland Safaris. In het heerlijke voorjaarszonnetje worden lekkere hamburgers en broodjes verorberd.

Hoezo het regend altijd in Schotland......

Hoezo het regent altijd in Schotland......

Na de lunch vertrekken we naar Edradour, de kleinste Whisky distilleerderij van Schotland.
We worden warm ontvangen door de distillery manager Des McCagherty. en krijgen een schitterende rondleiding. In de warehouse wordt een Linlithgow 1982 vat (St Magdalene) geopend en ter plaatse de whisky geproefd. De ambiance is geweldig en de erop volgende tasting brengt enkele opvallende Edradour pareltjes boven.
We proeven:
Edradour 10 y, Edradour Caledonia 12 y,Edradour Naturel cask strength vintage Bourbon 2003-2010, Edradour Chardonnay 2003-2011, Edradour sauternes 2003-2011, Edradour burgundy 2003-2010, Edradour sherry 1997-2011 57,4 %, Edradour Pedro Ximenez 1985-2011.
Helemaal onder de indruk zakken we daarna af naar het hotel (slecht 5 minuten rijden) waar we nog even de zaak evalueren op het zon overgoten terras met papegaai .
’s Avonds staat weer een heerlijk driegangen menu op het programma met aansluitend een `locale` afzakkertje.

Uitleg van Dist. Manager Des

Uitleg van Dist. Manager Des McCagherty.

Klein maar zèèr Fijn.....

Bewijsmateriaal......

Maandag 26 maart
Na het ontbijt vertrekken we richting Edinburgh. Als verrassing wordt er gestopt bij de Scottish Liqueur Centre op Perth Road, Bankfoot. We worden uiterst welkom geheten door Kenny McKay. Na de koffie met een Bruadar likeurtje van de zaak gaat het richting warehouse. Voor zijn Carn Mor collectie heeft Kenny circa 65 vaten in zijn warehouse. Voor whiskyliefhebbers is dit een waar walhalla.
Kenny opende het ene na het andere vat. Highland park 1998 uit Jack Daniels vat 59%, Aberlour uit een hogshead bourbon 1994, Single grain Strathclyde 1965 (laatste druppels uit allerlaatste vat),
Mortlach Bourbon 1995.
Daarna volgt een proeverijtje in het kantoor van de Scottish Liquer Centre: Benrinnes 1984-2012 57,6% ,Macduff bourbon 1991,Milton Duff Sherry 1989, Glen Keith 1993 50,4%,Clynelish 2003, Glen Grant 1965,Single grain North of Scotland 1971.
En alsof dat nog niet genoeg is worden we door Kenny uitgenodigd voor een lunch in de belendende shopping mall . Na een hartelijk afscheid van Kenny en zijn vrouw Jill gaat het snel richting Edinburgh.

Warehouse of the Scottish Liqeuer Centre.

Tasting outside......Scottland.

We liggen achter op schema maar gelukkig is hiermee rekening gehouden en is alleen de hoeveelheid vrije tijd in Edinburgh wat ingekort.
Om vier uur ’s middags checken we in bij The Point.
Om 17.45 u treffen we elkaar aan het begin van de Royal Mile, van hieruit gaat naar de Whisky Experience op Castlehill.
Hier bewonderen we de gigantisch Diageo Claive Vidiz collectie van bijna 3500 whisky’s en proeven we en passant Glenfarclas 10y, Coal Ila 12y en-The Scotch Whisky Experience 21Y Blend 1988-2009 47,6% (50% malt-50% grain).

Whisky Experience.

Clublogo.....

The Castle..

Aansluitend hebben we hier een schitterende diner van Schotse delicatessen. Een zeer waardige afsluiting van het officiële deel van onze Whisky studie reis 2012.
Dinsdag 27 maart
Na het ontbijt bij The Point, gaat het met een beetje horten en stoten richting vliegveld voor onze terugvlucht naar Schiphol.

Uit Checken.....

De rechterhand van Kenny Mckay....vol trots.

******************************************************************************************************
Op 16 maart vertrekkende Old Smugglers voor hun eerste whisky-reis richting de Speyside in Schotland. De groep met 14 leden zullen tijdens deze 4 daagse reis bezoeken gaan brengen aan verschillende distileerderijen. Zo worden er bezoeken gebracht aan o.a. Cardhu, the Balvenie, Glenfiddich, Macallan, Glenfarclas en Aberlour. Tevens worden er bij elke distileerderij een nosing and tasting afgewerkt. We gaan U via deze site op de hoogte houden van ons reisverslag.
Slaintè
Maandag 16-maart-2009.
Eindelijk was het dan zover, afgesproken om 02.00 uur in Vroenhoven en hier stond de koffie klaar voor iedereen.

Koffie en tickets.

Opvallend was dat iedereen ruim op tijd aanwezig was en dit getuigde dat de zin om te vertrekken hoog in het vaandel stond. Rond de klok van 02.30 stonden onze taxi`s klaar voor vertrek naar Dusseldorf-airport. Nadat iedereen had ingechecked kon er aan koffie gedacht worden en in het tax free gedeelte stroomde de mokken Starbuck-koffie dan ook rijkelijk. Via Amsterdam kwamen we rond de klok van 10.00 uur aan op het vliegveld van Aberdeen. Het weer was een beetje triest en regenachtig, maar dat kon onze pret absoluut niet drukken. Wel verging ons het lachen nadat we hoorde dat het verhuurbedrijf niet meer op het vliegveld zat maar elders in de`buurt`van Aberdeen. Na een puzzeltocht van ongeveer 45 minuten hadden we de firma gevonden en precies na 2 uur toeren stonden we weer op het vliegveld om iedereen op te halen. De whiskytrail kon beginnen en al onze neuzen stonden richting Speyside gericht. Aan gekomen in het Dowan`s hotel in Aberlour nuttigde we nog snel onze lunch waarna we richting Cardhu vertrokken voor onze eerste afspraak.

Dowan`s hotel Aberlour

We werden op een geweldige manier door Gregor Cattanach ontvangen. Hij liet ons werkelijk alles zien en niets was hem teveel. Na de tour mochten we nog genieten van zijn entertainment, vakmanschap, vriendelijkheid en kennis tijdens een nosing and tasting.

Cardhu

Na ons afscheid ging de reis terug naar het hotel, waar we allemaal onze kamers kregen en voor het eerst kennis konden maken met de hotelbar die rijkelijk gevuld was met whisky. De hotel-manager, Basil, bleek figuurlijk een tweelingbroer te zijn van John Cleese, en dat hebben we ook geweten. In zèèr positieve zin was Fawlty Towers er niks bij,
`lovely, excellent, perfect, thank you, room number `

Lou & Basil

Zo ging het de hele dag, en dus een aanslag op onze lach spieren. Na het diner werden er nog verschillende drams geproeft en na een heel lange dag zocht iedereen zijn kamer op voor een welverdiende nachtrust.
Dinsdag 17 - maart - 2009.
Vrij vroeg was iedereen wakker en kon genieten van een lekker kopje verse koffie, sommige maakte zelfs een ochtend wandeling langs de Spey.

Uitzicht op the Spey.

Het ontbijt bestond uit een full Scottish breakfast en dit was een goede ondergrond voor een lange dag.
We vertrokken rond de klok van 09.30 richting onze afspraak bij Glenfiddich en hier werden we vriendelijk ontvangen door Bert Macor, een Nederlander in Schotse dienst.

Old Smugglers visit Glenfiddich

Speciaal voor Lou was dit de slagroom op het toetje. Na een introductie film over de historie begonnen we aan onze tour. Deze was zeer indrukwekkend voor ons allemaal en zeker het moment dat we uit het Solera-vat de 15 jarige cask strenght mochten proeven. Bert peilde nog snel even het niveau van het oudste vat dat ze nog hadden liggen, en iedereen was er als de kippen bij om de druppels van de peilstok te proeven. Tja je krijgt niet elke dag de kans om een 50 jarige Glenfiddich te proeven.

Taste of Glenfiddich 50 years old

Na de lunch, soep - sandwiches - haggis, begonnen we aan de tour bij The Balvenie. Een duidelijk verschil met de ochtend was natuurlijk dat The Balvenie het kleine broertje is maar een kereltje met een eigen willetje en zeker een eigen karakter. We zagen dan ook nog een van de weinige eigen floor malting, die op dit moment in bedrijf was. Na de eigen cooperage bezocht te hebben werden we door Bert uitgenodigd voor een tasting in het Robbie Dhu center. De door Bert gepresenteerde range was het topje van de ijsberg, van new spirit tot zeer oude Glenfiddich, en Balvenie Rum cask 17 years tot de Balvenie21 years oud. Op het einde brachten we nog een bezoek aan de shop waar voor iedereen een gepersonaliseerde fles Glenfiddich15 years klaar stond. Het was nu de hoogste tijd om van Bert afscheid te nemen en hem nogmaals langs deze weg te bedanken voor de geweldige dag die hij ons heeft bezorgd. Chapeau van de gehele club.

Tasting Robbie Dhu

Terug in het hotel gekomen verspreide Basel vlotjes het menu voor deze avond en kon iedereen een keuze maken. Het diner werd door verschillende clubleden in traditionele kilt bezocht en door de aanwezige gasten dan ook zeer gewaardeerd.

Dowan`s hotel by night.

Deze avond eindigde dan ook gezellig in de lounge en zo verdween iedereen voor een wel verdiende nachtrust richting de kamers.
Woensdag 18 - maart - 2009.
Vandaag hadden we 2 afspraken op het programma staan, n.l. in de morgen The Macallan en na de lunch Glenfarclas. We vertrokken iets vroeger zodat Patrick nog even op bezoek kon bij zijn oude liefde, Aberlour.

Aberlour.

Hier aangekomen bleken er in de shop nog 2 flessen Aberlour Antique te koop te staan en deze kans liet hij zich niet ontnemen. Vol trots stapte we dan ook in de auto`s richting onze eerste afspraak, The Macallan.

Aankomst bij Macallan.

Hier werden we opgewacht door 2 gidsen die de groep in twee splitste en zo kon de tour beginnen. We begonnen meteen met een nosing and tasting. Op de proeftafel stonden, Macallan new spirit, 12 years fine oak, 18 years sherry cask, 25 years fine oak en Macallan1972 sherry cask. Niet het minste dus om een woensdagochtend mee te beginnen. Na deze tasting was het onze beurt om de distilleerderij te gaan bezichtigen. Het was natuurlijk de zoveelste keer dat we het proces zagen, maar toch bleef het erg interessant en herkende je wel de specifieke verschillen onderling.

Quit whisky is sleeping.

Quiet please whisky is sleeping.

Op de zolder kregen we de duidelijke verschillen van de soorten hout te zien en tevens een pallet van verschillende geurpatronen. We eindigde die morgen in de shop waar de meeste leden dankbare herinneringen aanschafte, zodat The Macallan nog lang in het geheugen zou staan.
Na afscheid genomen te hebben zijn we in de Mash Tun te Aberlour de lunch gaan nuttigen. In dit restaurant stond een enorme verzameling whisky op de plank en wat opviel was de gehele Glenfarclas Familie Cask selectie achter slot en grendel.

Lunch in de Mash Tun.

Aangekomen bij Glenfarclas was Ian McWilliam onze gastheer voor de middag. Opvallend was dat er hier helemaal geen bezwaar tegen fotograferen was, integendeel zelfs volgens Ian hadden ze geen geheimen voor de buitenwereld. Glenfarclas heeft de grootste mash tun en tevens de grootste Pott still van de Speyside.
Na de rondgang hadden we de mogelijkheid om de gehele Glenfarclas range te gaan proeven en beoordelen.

Glenfarclas dist.

Heerlijk werd er gediscusieert over de verschillende jaargangen en voordat we het beseften was het al weer de hoogste tijd om te vertrekken.
We hadden nog tijd vrij gemaakt om in het Craigellachie hotel de whiskybar te bezoeken en we werden dan ook vriendelijk ontvangen door Daniel Ketelaar, de bar manager. Nadat iedereen zich de ogen uit had gekeken op het enorme assortiment werden de bestellingen door gegeven en kon iedereen genieten van zijn/haar bestelde dram. Van de Magdalene tot de Glenmorangie toe werd er veel geproefd.

Craigelachie Bar.

Craigellachie Bar.

Terug in het hotel gekomen hebben we na het diner nog enkele afzakkertjes genomen en toen rustig ons nestje opgezocht.
Donderdag 19 - maart - 2009.
Tja aan alle leuke dingen komt eens een eind, en dat eind was nu in zicht. Na het ontbijt checkte we uit en vervolgde we onze reis richting Elgin. Hier hadden we even de tijd om de Gordon & MacPhail shop te bezoeken.

Gordon & MacPhail shop.

Gordon& MacPhail shop.

Het assortiment was behoorlijk groot en zeker de rariteiten die ze nog staan hadden kregen veel bekijks. Vooral Arthur had er veel moeite mee toen bleek dat ze nog een Killyloch 1967 hadden staan. In de kledingshop van Gordon & MacPhail hebben verschillende leden hun Schotse kledinglijn kunnen uitbreiden door verschillende accesoires te kopen.

Lange kilt en kleine schoenen.

Op de weg terug zijn we nog even in Huntly gestopt en hier even binnen gesprongen bij Duncan Taylor. Reste ons alleen nog de lunch en terug naar Aberdeen airport. Hier aangekomen hebben we de 2 auto`s ingeleverd en onze boardingpasses gehaald.
Eenmaal door de douane kregen we in het tax free gedeelte een kleine proeverij, er was nl. een promotie van verschillende single malt whisky`s. Deze juffrouw dacht natuurlijk `die hollanders hebben nog geen whisky gehad deze week`en schonk de glazen nogmaals vol.

Flying Dutchman.

In Amsterdam schiphol aangekomen hadden we nog 1,5 uur, dus tijd om de innerlijke mens nog maar eens te verwennen.

Sushi.

Binnen 45 minuten stonden we op Duitse bodem en werden we opgewacht door 2 taxibussen om ons in een`behoorlijk`tempo in Vroenhoven weer af te leveren. Rond de klok van 23.30 namen we in een mineur stemming afscheid van elkaar maar met een gevoel van een euforie.
Hopelijk heeft iedereen een geslaagde reis gehad en is dit voor herhaling vatbaar.
Slaintè.

9 antwoorden op “Reizen.”

1. Jacq zegt:

well done sire, good choise.

2. Ed Nijpels zegt:

Beste vrienden,
    Nogmaals hartelijk dank voor de fijne dagen samen
    Gewoon goed.
    Slainte.
    Ed.

3. Lou Wijnen zegt:

Het waren geweldige en zeer goed georganiseerde dagen; hulde!!

Nogmaals bedankt.

Lou.

4. Brigit Mares zegt:

Na een paar dagen weer thuis, missen we toch ons whisky clubje…….!!!
    Die lekkere ontspannen sfeer in de groep, de vele lachmomenten, de interessante rondleidingen en natuurlijk het proeven van al die mooie whisky’s maakt deze reis onvergetelijk en is iets waar we heel vaak aan terug zullen denken. Hopelijk komt er een vervolg…..
    Jos, Petje af voor het organiseren van deze
    excellente reis ! BEDANKT

5. Henk Dassen zegt:

Ik ben nog steeds aan het nagenieten van alles wat we gezien en geproefd hebben. Het filmpje is goed gelukt en geeft net als de foto’s een goede weergave van deze superreis!
    Jos goed gedaan.
    Beste vrienden, tot de volgende tasting op vrijdag 17 april.
    Groeten Henk.

6. Marianne en Pierre zegt:

Lieve old Smugglers, wat was het een fantastisch gebeuren, met jullie naar Schotland te gaan en zo veel te horen, zien, ruiken en proeven. Dat kun je toch nauwelijks navertellen. Ook wij verheugen ons, jullie weer gauw te zien bij de volgende tasting. We hebben voor iedereen een cd-tje met foto’s en de placemat met aroma’s van speyside whisky’s, zoals Gregor Cattanach bij Cardhu ons liet zien.
    Mocht Jos ooit nog eens iets anders willen doen, hebben wij nog wel een suggestie voor hem: ‘begin een reisbureau’. Yes dear: wat een talent!
    Hartelijk groet: Marianne en Pierre

7. esther en patrick zegt:

Nog steeds aan het nagenieten. Enorm gelachen.Alles prima geregeld, heerlijk geproefd. Wat wil een mens nog meer.Wanneer gaan we weer?xxx

8. Bert Macor zegt:

Hallo beste mensen,

Even de groetjes uit Schotland!! Het seizoen is op zijn hoogte punt…erg druk, maar vooral véél plezier.

Groeten van Bert
    Senior Guide Glenfiddich

9. Marcel zegt:

Hoi beste whiskyvrienden,

Het was weer een schitterende en vermoeiende reis met jullie. We hebben veel maar vooral veel lekkers mogen proeven. Humor was daarbij een vaste begeleider. Onze dank gaat dan zeker uit naar Hans, Des en zeker niet te vergeten Kevin en Jill.
    We kunnen als whiskyclub zo een reisbureau voor whiskyliefhebbers begin.